Voor de docent

 

Titel:

De watersnoodramp van 1953
 

Onderwerp:

De watersnoodramp van 1953, dynamiek van de ramp, oorzaken ,gevolgen en het verband met de actualiteit(zeespiegelstijging).
 

Schooltype:

Voortgezet onderwijs: VMBO-T, HAVO.
 

Bestemd voor:

Brugklas.
 

Vakgebied(en):

Mens & Wereld (aardrijkskunde, economie, geschiedenis en maatschappijleer)
 

Type opdracht:

Individuele opdracht, uitvoerbaar door de hele klas, gekoppeld aan een groepsopdracht.
 

Tijdsinvestering voor leerling(en):

Totaal zes lessen van 50 minuten.
Vier voor de webquest.
Twee voor het maken van de strip.

 

Kerndoelen die in de webquest aan bod komen:

  • De leerling leert om een eenvoudig onderzoek uit te voeren naar een actueel maatschappelijk verschijnsel en de uitkomsten daarvan te bewerken in een stripverhaal en een antwoordenboekje.
  • Kerndoel 39: De leerling leert  historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken.
  • Kerndoel 40: De leerling leert  kaarten te lezen en te analyseren om zich te oriënteren, zich een beeld van een gebied te vormen of antwoorden op vragen te vinden.
  • Kerndoel 41: Daarbij is de fysisch geografische invalshoek het uitgangspunt.

 

Leerpunten

  • Wat er bij de watersnoodramp van 1953 gebeurd is.
  • Dat er in de geschiedenis van Nederland vaker watersnoodrampen zijn geweest. 
  • Wat daar de oorzaken van waren. 
  • Wat de gevolgen van de ramp voor de bevolking en voor de economie waren.
  • Wat de overheid heeft ondernomen om herhaling van zo'n ramp te voorkomen (deltawerken). 
  • Waarom bescherming tegen het water in Nederland weer actueel is. 
  • Het maken van een stripverhaal.

 

Extra materialen die nodig zijn:

Microsoft Word/internetverbinding.

 

 

Webquestmaker(s): Jolanda Gillebaard, Alex Gijlstra, Sharon Hoepel. 


Maak een gratis website Webnode